Povesti si carti parfumate - Parfumul cartilor


Intr-o zi, plecata la cumparaturi la hypermarket am gasit la reduceri Amantul doamnei Chatterley de D.H. Lawrence. Stiam ca acest scriitor mi-a atras atentia in liceu, cand am citit Parfum de crizanteme si mi-a atras pe loc atentia, intinzand mana pe raft cu gandul ca ar trebui sa citesc cartea pe care n-am avut ocazia sa o cumpar o data cu Jurnalul National.
Cartea este o editie de buzunar, nu este o editie de lux, are mirosul de tipar al vechilor editii, cum se faceau odata, pe o hartie mata si de culoare inchisa, dar asta nu schimba cu nimic opera marelui artist.
 Descrierea in sine are iz de amantlac, de rigoare, iubire si tradari. Toate la un loc cand doamna Chatterly o lady a anilor 1920, avand un sot bogat, dar tintuit intr-un scaun cu rotile care, desi neputincios conducea cateva mine din regiunile Angliei. Nu puteau sa aibe copii, dar aveau un om de toata isprava la ajutorul gospodariei, bine facut, vanjos, fost lucrator in mina, de care Lady Constance Chatterley printr-o atractie puternica fata de acest om, s-a lasat in bratele lui si mai mult de atat.
Sotul ei, Sir Clifford isi dorea copil, chiar un copil al doamnei, dar sa vina asa pe lume, fara ca el sa realizeze actul prin care ar fi fost conceput. Gandea mai mult spiritual.
O data plecata la oras, doamna Lady Constance Chatterley  este banuita ca are legatura cu un lord, zvonuri soptite chiar la urechile sotului incantat ca viitoarea odrasla va fi de vita nobila.  Dar, nimic adevarat.
Constance visa chiar o viata alaturi de acest fost lucrator in mina pe nume Parkin, dar soarta, diferentele sociale, mandria, dorinta de dominare, i-a facut sa o ia amandoi pe drumuri separate, desi ceva ii lega. Copilul.
Sir Clifford, tintuit la pat si obladuit de menajera si de multele carti rostite de aceasta traia intr-o lume a sa, a puterii, departe de lumea vietii reale, datorita handicapului care nu il ridica la asteptarile lumii acesteia crude.
Un mic fragment de pe spatele copertii :
"Niciodata, parca, nu dorise mai mult o femeie. Iar ea, inaltata in bratele lui, ii zari scanteierea ochilor dilatati. Ii strangea cu furie trupul la pieptul lui. Si ea isi spunea : « Da am sa cedez ! Da ! Am sa-i cedez !"

Sfarsitul romanului mi se pare ca in cel din Pe Aripile Vantului, cu un aer optimist pe care il abordeaza si Scarlet O'hara, asa si Lady Chatterley impreuna cu copilul si cu familia, un nou inceput, o noua viata.

Clubul povestilor parfumate
http://mirelapete.dexign.ro/


Parfumul, care s-ar potrivi acestei povesti mi se pare ca este Green Tea Lavender de la Elizabeth Arden. Deoarece stiu ca in anii aceia se folosea multa apa de colonie si chiar lavanda. Plus vestitul ceai englezesc servit in fiecare zi, cu aceleasi tabieturi.

24 de comentarii:

pandhora spunea...

o carte de un erotism decent dar nu numai...
ai facut o alegere interesanta scriind despre ea :)

Nice spunea...

Mi-a placut povestea, ai reusit sa-mi starnesti curiozitatea, caci nu am citit pana acum cartea...

Carmen RM spunea...

draga Anca, postarea ta este o nemaipomenita surpriza, nu dor prin tema pe care ai abordat-o (Mirela Pete - http://mirelapete.dexign.ro/2012/08/o-carte-cu-parfum-trait-candva-miros-de-carte-proaspat-tiparita/ - este initiatoarea Clubului Povestii Parfumate si la ea exista saptamânal tabelul de înscriere, se va bucura enorm sa vada ca avem un nou membru!), dar mai ales prin felul în care ai abordat tema. Superb articol!
Sa ai un weekend parfumat! :)

Grişka spunea...

Miao, mi-a povestit mami a mea cum a citit ea cartea asta, demult, trasă la xerox, pe foi nelegate... Şi a citit-o într-o singură seară, trebuia s-o dea repede înapoi, era împrumutată de la cineva care-o împrumutase de la altcineva...

Mirela spunea...

Bine ai venit, Anca!
Carmen, prietena nostră, mi-a spus că există o nouă prietenă participantă la Povestea noastră Parfumată săptămânală, lucru care mă bucură și îți spun, în calitate de amfitrioană: bine ai venit!
Ai făcut o recenzie bună unei cărți celebre, te felicit!
Dacă ar trebui să-i atribui un parfum lui Lady Chatterley, care crezi că i s-ar potrivi?
Să ai o zi frumoasă!

Anca spunea...

pandhora - multumesc, intr-adevar am citit-o pe nerasuflate

Anca spunea...

Nice- chiar ti-o recomand intr-una din zilele tale libere s-o lecturezi.
O citesti destul de repede pentru ca in fiecare capitol apare ceva nou si esti curioasa ce va urma

Anca spunea...

Carmen multumesc mult, imi cer iertare pentru confuzie, am vazut si acel tabel, stii cum te fura netul, cum sa faci cu ferestrele astea care tot apar, si imi pare rau de confuzie
Multumesc

Anca spunea...

Griska - ce vremuri au trait parintii nostri ... se dadeau si carti pe sub mana. Se citea mult atunci. Lumea avea biblioteci ... ehee

Anca spunea...

Mirela iti multumesc mult de gazduire si imi cer iertare pentru eroare.
O sa adaug un plus, un nume de parfum, careia i s-ar potrivi acestui roman.
Iti multumesc
Inca o data scuze

Mirela spunea...

Nu e absolut nicio problemă, dragă Anca!
E un parfum foarte potrivit, cred că exact așa mirosea prin saloane, a lavandă și ceai. Minunat! :)

Diana spunea...

Bine te-am re_gasit, Anca! :)

Excelent! Multumesc! Iti multumesc pentru ca... nu am citit romanul si acum stiu cam despre ce este vorba. :)

Sa nu lungesc prea mult: imi place! Poate voi reusi sa citesc romanul...

Viata fericita!

Silving spunea...

Intr-o perioada am citit toate cartile lui D.H.Lawrence pe care le-am gasit,inclusiv cele de la biblioteca.Recunosc,nu-mi mai amintesc de asta,cred c-a fost oricum acum vreo 15 ani macar.Ai scris foarte captivant!Ca un articol bine scris,de citit intr-o revista :)

Sara spunea...

O carte care pe mine mă depășește... :)
Bun venit în Clubul Poveștii Parfumate! :)
O duminică plină de senin și frumos!

Anca spunea...

Diana - multumesc
O duminica placuta! cu lecturi placute si parfumate :)

Anca spunea...

Silving - Cartea aceasta a aparut in editie noua de ceva vreme.
Multumesc de apreciere.
Weekend placut

Anca spunea...

Sara - multumesc de primirea frumoasa in club.
Fiecare carte are targetul ei, publicul tinta.
O duminica placuta!
Cu creioane insufletite pentru scrieri parfumate

OchiiVerzi spunea...

Tocmai m-ai facut prin felul de a scrie despre aceasta carte, sa-mi doresc sa o citesc.

Bine ai venit in club si o zi minunata!

elly weiss spunea...

Mult e de cand am citit cartea :) Abia ce terminasem liceul. Pe multe le-am citit poate chiar mai inainte de a le fi vremea ;) N-a fost rau, poate chiar foarte bine. Stiu ca mi-a placut, e una dintre cartile foarte bune, care insa la vremea ei a scandalizat grav societatea interbelica.
Bine ai venit in Clubul Povestilor parfumate, Anca! Acesta a fost botezul ;)

lili3d spunea...

Bine ai venit şi felicitări pentru articol!
Cărţile vechi au parfum de romantism, indiferent ce conţin.

Anca spunea...

Multumesc Lili de frumoasa primire in club si de asemenea pentru comentariu
O saptamana minunata

Anonim spunea...

Felicitari pentru articol draga Anca. Am citit aceasta carte demult, in preadolescenta, mult inainte ca ea sa fie considerata "potrivita" pentru varsta ea. Daca detaliile mi s-au sters din minte, senzatia descoperirii unei senzualitati interzise, parfumul pasiunii pure, animalice, si totusi atat de omenesti prin simplitatea ei, mi-au ramas intiparite in minte. Amantul doamnei Chatterley nu are nevoie de nume, pentru ca este amantul universal, amantul scaparii din cusca "civilizatiei", a rigorilor si a "ceea ce se cuvine". Este amantul meu, al tau ... al femeii care se cauta... si care nu trebuie sa uite ca dintr-un ungher un ochi o priveste, asa cum sotul isi privea sotia in bratele amantului. Ce fel de ochi e acesta? Binevoitor, intelegator sau rzbunator? E un risc pe care trebuie sa ni-l asumam in trairea pasiunii.
Astept cu mare interes urmatoarea recenzie.

Anca spunea...

Anonim - foarte frumos scris, si mi-a dat de gandit :)
Da, intr-adevar nu mai am ce sa spun :) Poate nu ma pricep, poate nu imi gasesc cuvintele sau poate refuz sa inteleg

LOLITA spunea...

Cel mai cunoscut roman al lui D.H,Lawrence care a iscat multe polemici la lansare, prin subiectul abordat... dragostea dintre o lady si un fost miner...bariere sociale ce in final au destramat povestea de dragoste. Un parfum de pasiune si dragoste razbate din acesta carte...
Bine ai venit in club si felicitari pentru subiectul ales! ;)

Top 25

Top25.ro

Directorul meu info