Râul de piatra de Giuseppe Bonaviri



Articolul despre Râul de piatra de Giuseppe Bonaviri face parte din campania vALLuntar initiat de Grupul editorial ALL cu sprijinul ROMSILVA
Aceasta carte o puteti comanda de pe adresa urmatoare:

Râul de piatra este o carte despre copilarie in timp de razboi pe taramul stancos al Siciliei in anii 1943.
Prietenii Ciuriddi, Pelonera, Turi si cu alti amici strabat in joaca locurile care sunt impanzite de fascisti, actiunea fiind dezvaluita prin ochiul inocent de copil. Pentru ei pomii erau tinte de atac si prada, bombardarea cu pietre a grupurilor rivale de baieti contrasteaza cu perioada razboiului.
La un moment dat se lovesc de realitatea si pericolul razboiului prin prisma adultilor, atunci cand sunt nevoiti si obligati sa stranga merinde pentru rezistenta. Ei nu cunosc adevaratul sens al cuvantului razboiul si dusmanul. Ei se raporteaza unii la altii si la adulti cu prietenie sau rivalitate, mai mult in joaca, desi pericolele ii pandesc la tot pasul.
Cartea are un text liber, spunand cuvintelor pe nume, cu un limbaj de argou si jargon, care te introduc ca si cum ai fi prezent in discutie si in tema.
Aventurile tinerilor nu contenesc, aventura copilariei lor este o drama printr-o alta perspectiva a razboiului.
Ei fura din merinde, se injura, descrierea mimicii atunci cand mananca fac hazoasa descrierea cartii si te face sa o citesti pe indelete... sa reflectezi. 
Mi-a trezit amintiri, pe care le-am trait in vremuri grele de foamete culminand cu revolutia din 1989, pe care si noi am luat-o in serios dar cu naturaletea adolescentei, cu un anumit curaj al tineretii pe care il transpuneam in jocuri si o anumita abordare a evenimentelor de atunci. Teama imbinata cu curaj, sentimente contradictorii a ceea ce este real si viata noastra care putea fi pusa in pericol sau sa mergem mai departe... (dilema).
Razboiul are victime colaterale in ciuda mizei acestuia.




37 de comentarii:

Cristina s World spunea...

Cu totii avem amintiri placute din copilarie, chiar daca am avut o copilarie grea sau aproape inexistenta.:)

Minnie spunea...

Interesanta cartea!
Razboiul asta care ucide nu numai viet dar si vise!
La mai multi pomisori!

Anca spunea...

Cristina s World - cred ca toata viata ne vom aduce aminte de copilarie.

Anca spunea...

Minnie
sa stii, ca razboaiele isi pun amprenta poate decenii asupra unui popor natiuni sau chiar global.
Curma vieti si destine, cand suntem copii parca nu realizam cu adevarat pericolul

Alice spunea...

O perioada fabuloasa care a marcat omenirea pt totdeauna

liftingshadows spunea...

ce frumos sa citesti despre copilarie. ma gandesc ca este o carte pe care mi-ar placea sa o citesc vara, sa imi aduc aminte de vacantele de vara.

Anca spunea...

liftingshadows= avem momentele noastre cand putem citi despre copilarie... :)

Loredana spunea...

Interesanta carte ai ales si la fel e si recenzia.
Eu mi-am ales carti ceva mai luminoase. :)

Ada Angharad spunea...

Intersant subiect, chiar dureros uneori. De curand am gasit, printre carti, jurnalul bunicii din '37, de cand era domnisoara. Scria despre intrarea rusilor in razboi, despre refugiati, despre lupte...cam asa cred ca e si romanul citit de tine.

Anca spunea...

Ada - este interesanta intr-adevar. Istoria in sine este interesanta si e bine de cunoscut.
M-ai facut curioasa cu privire la jurnalul bunicii tale... cred ca este foarte interesant. poate ii vei face publice randurile, candva

pandhora spunea...

interesanta recenzie ai facut cartii iar subiectul merita toata atentia...
copii vad lumea dar si razboaiele din alt unghi...
la cat mai multi pomisori!! :)

Anca spunea...

pandhora iti multumesc ca ti-a atras atentia si ca doresti sa dam naturii un plus de viata
mersi

Jinaru Adam spunea...

Ar fi interesant de citit cartea. Aduce pe undeva probabil cu "Toba de tinichea" a lui Gunter Grass, si , din cinematografie, cu "Pan's labirinth" si "La vita e bella".

Anca spunea...

J. Adam - din pacate nu am citit cartea recomandata de tine, dar e de luat in seama.
Multumesc, cat si pentru recomandarea filmelor. La vita e bella cred ca am vazut

Stănica Bostănaru spunea...

Îmi plac cărțile în care copiii dau culoare poveștii, chiar dacă în cartea prezentată de tine, contextul este unul zbuciumat.

Anca spunea...

S. Bostanaru - da copiii dau un plus de nevinovatie in fata nenorocirilor vietii

Anca spunea...

Si n-am raspuns pentru Alice, ca intr-adevar aceste etape ale societatii cu perioade grele de razboi marcheaza natiunile pentru cateva generatii

Cristi spunea...

N-am citit cartea... Am pus-o acum pe lista, o voi cumpara in curand. Pare interesanta.

Anca spunea...

Cristi pare, ti-o pot imprumuta... la un blogmeet :)

Anca spunea...

Loredana - am vazut ca ai ales carti mai optimiste, pe cea de-a doua aleasa de mine e una de dragoste :)

Elly Weiss spunea...

Am venit sa pun umarul la plantarea pomisorului :)
Da, vremurile de razboi arata oamenii cumva altfel...mai solidari unii cu altii, la fel ca in toate perioadele tulburi, cu greutati mari. Cred ca e o carte interesanta desi pe mine ma deprima cartile si filmele de razboi. Am incercat dar n-am prea reusit sa duc la capat vreuna. In afara de Noaptea generalilor, care e mai mult detectivistica desi razboiul e foarte prezent...
Succes, Anca draga!

Anca spunea...

Multumesc Elly
vremurile de razboi sunt grele, asa cum si cele de foamete si molimi. Poate asta l-a determinat pe autor sa descrie in carte o alta fateta a razboiului, cand copiii nu isi dau seama de alegerile facute de "oamenii mari"

Ralu spunea...

Interesant subiectul cartii! Felicitari pentru recenzie... mi-ai trezit curiozitatea sa o citesc!

Anca spunea...

Ralu - mersi,
multumesc si de lasare de semn si de apreciere

Aura spunea...

Mi-a placut mult concluzia recenziei..chiar avand o miza si un castigator, orice razboi implica de fapt pierderi si risipa.
Recenzia invita clar la citit :)

copilarim spunea...

Este prima recenzie pe care o citesc la aceasta carte si mi se pare foarte interesanta!
Spor la plantat copaci:)

Rux

Anca spunea...

Copilarim - multumesc de apreciere, si noi, toti impreuna ajutam la plantarea lor.
Cu ajutorul tau si al celor care au mai comentat
Multumesc

Anca spunea...

Aura- multumesc de apreciere

simsim spunea...

pare interesanta cartea. asta mi se pare cel mai trist..ca se poarta razboaie pentru scopuri meschine si au de suferit oameni nevinovati si mai ales copii. spor la copacei:)

Anca spunea...

simsim - niciodata nu stii de unde se iveste si de la ce iese razboi, intr-adevar pentru interese meschine in timp ce oameni nevinovati isi pierd vietile
Multumesc pentru copacei :)

SoriN spunea...

Interesant de citit cartea,felicitari pentru recenzie!
Sa-ti fie seara bucurie!

Anca spunea...

Multumesc SoriN
O seara buna si tie

cafeauata spunea...

Mi-a placut postarea, Anca. Nu pot sa imi imaginez zilele de razboi traite de parintii si bunicii nostri, la fel cum nu pot sa gasesc o explicatie logica pentru razboaiele din zilele noastre...

Anca spunea...

cafeauata - explicatii or fi, in ziua de azi razboaiele sunt pentru resurse

Pishky spunea...

interesantă.. felicitări pentru recenzie.. scurtă și la obiect :)

andrei cristian beldiman spunea...

Sicilia...de la primele randuri gandul mi-a fugit la filmul "Malena" pe care ti-l recomand...

tot din capitolul copilarie...te invit sa citesti si recenzia mea despre o carte care cuprinde anumite aspecte ale copilariei in mediul rural, de data asta, pe plaiuri mioritice

AlexantzA spunea...

Nu este genul meu de carte, insa vreau sa ajut la plantarea copaceilor! :)

Top 25

Top25.ro

Directorul meu info