Va pregatiti de mucenici?

Nici nu trec bine 'babele' cu vremea lor capricioasa ca si intram in alta traditie care ne face primavara savuroasa cea a Mucenicilor,
Si, pentru ca vine cu pasi repezi, m-am gandit sa ma documentez despre aceasta sarbatoare crestina a Sfintilor 40 de Mucenici din Sevastia. Mi-am reimprospatat cunostintele dand un 'search' modern pe net.
Ideea acestei traditii romanesti de mucenici sau macinici s-a suprapus din vechi timpuri cu inceperea anului agricol si a generat o sarbatoare neaosa. 
In ziua mucenicilor se incheie zilele babelor, zile capricioase, perioada ingemanarii iernii cu primavara. In aceasta perioada au loc numeroase ritualuri precum trecerea prin foc a copiilor, baterea pamantului cu bate pentru 'a iesi' gerul ...
Gospodinele prepara 40 de colaci in forma de 8, ce simbolizeaza silueta umana, si ii pun la copt dupa care ii ung cu miere si nuca.
In zona de sud, preponderent in zona Dobrogei, se pastreaza aceeasi forma de 8 numai ca sunt fierti in apa cu zahar si se presara scortisoara si nuca, chiar si rom.

7 comentarii:

Minnie Max spunea...

Pentru ca mama era nascuta in Dobrogea, facea mucenicii asa cum ai scris, in apa cu zahar scortisoara, nuca si rom. O bunatate! :))

Anca spunea...

Minnie si noi tot din astia facem. Si ne plac la nebunie :)

FromMegwithLove spunea...

eu n-am mancat niciodata mucenici in zeama.. sa vad de cine ma lipesc :)
eu ii fac din aluat - daca o sa fac anul asta :)

irina spunea...

Si dupa zilele babelor urmeaza zilele mosilor :D
Azi fac si eu mucenici (ciorba), sper sa-mi iasa :)

Anca spunea...

Meg, sper sa iti placa :)

Anca spunea...

Irina si noi ne pregatim de facut ciorba :)
vreo trei zile o sa fie cura de asa ceva :)

CARMEN spunea...

bunica , desi sibianca, a celebrat aceasta sarbatoare si a pregatiti de fiecare data Mucenicii. Imi amintesc cu mare drag...
Multumesc ca mi-ai amintit de aceasta sarbatoare! te pup. O duminica faina!

Top 25

Top25.ro

Directorul meu info